Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft. Een bestuurlijk belang houdt in dat de gemeente op enige wijze zeggenschap heeft. Een financieel belang betekent dat de gemeente financiële middelen ter beschikking heeft gesteld, die ze kwijt is in geval van faillissement van de participatie. Ook heeft de gemeente een financieel belang als financiële problemen bij de verbonden partij kunnen worden verhaald op de gemeente. De verbonden bestaan uit gemeenschappelijke regelingen, deelnemingen en OWO samenwerking.
Gemeenschappelijke regelingen
Verband | Veiligheidsregio Fryslân te Leeuwarden | |
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Een gemeenschappelijke regeling met de 24 Friese gemeenten. Zowel bestuurlijk als ambtelijk bestaan er gremia waarin (één van de) OWO-gemeente(n) vertegenwoordigd zijn.
| |
Financieel belang | Bijdrage 2016 € 1.982.341 | |
Belang | Het voornaamste doel is het voorkomen van (gezondheids-) risico’s op welk terrein dan ook. Het uiteindelijke doel is het bevorderen van het beleid van gemeenten op het gebied van gezondheid en veiligheid. | |
Beleidsvoornemen | In de begroting staan de drie programma’s Gezondheid, Brandweer en Crisisbeheersing centraal. Elk van de programma’s waarop gestuurd kan worden, bevat een aantal doelstellingen (wat willen we bereiken?) met daaraan gekoppeld de activiteiten die nodig zijn om de doelstellingen te realiseren (wat gaan we daarvoor doen?) en de financiële middelen die daartoe worden ingezet (wat mag het kosten?). | |
Vermogen x € 1.000 | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 | € 3.226 |
Verband | Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân te Drachten | |
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Er nemen naast Ooststellingwerf nog zeven gemeenten deel. | |
Financieel belang | Onze bijdrage in het negatieve subsidieresultaat over 2016 is begroot op € 665.209 | |
Belang | Het bieden van arbeidsplaatsen in het kader van de sociale werkvoorziening voor inwoners uit onze gemeente. | |
Beleidsvoornemen | De Participatiewet is per 1 januari 2015 ingevoerd. Vanaf die datum is geen nieuwe instroom in de WSW meer mogelijk Dit heeft tot gevolg dat de WSW alleen nog van kracht blijft voor de huidige werknemers met een vaste aanstelling. De wachtlijst is per 1 januari 2015 komen te vervallen. De GR heeft besloten tot het verantwoord en versneld afbouwen van de WSW, met aandacht voor de positie van de huidige werknemers. Hiertoe is een werkgroep ingesteld. De werkgroep heeft bij de acht deelnemende gemeenten geïnventariseerd wat hun plannen zijn voor de toekomt. Het rapport van de werkgroep wordt in het derde kwartaal 2015 verwacht. De GR streeft ook naar het terugdringen van het subsidie- en exploitatietekort bij Caparis NV. | |
Vermogen x € 1.000 | Eigen vermogen: € 0 | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 | € 0 |
Verband | Recreatieschap Drenthe te Diever | |
Vorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Alle 12 Drentse gemeenten. Vertegenwoordiging in algemeen bestuur door wethouder Derks. | |
Financieel belang | Bijdrage 2016: € 54.555 | |
Belang | Bevorderen van samenwerking en afstemming tussen diverse partijen om de recreatieve mogelijkheden in de regio optimaal te benutten. | |
Beleidsvoornemen | Kwaliteitsverbetering van het toeristisch en recreatief product in Ooststellingwerf. Regie nemen op gebied van werkgelegenheid in recreatie en toerisme. | |
Vermogen x € 1.000 | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 | € 25 |
Verband | Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) te Grouw | |
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Alle Friese gemeenten, de provincie Fryslân en het Wetterskip Fryslân. | |
Financieel belang | € 187.831 is de bijdrage aan deze WGR voor 2016. | |
Belang | De Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) verricht specialistische uitvoeringstaken op het gebied van milieu, zoals vergunningverlening en toezicht op bedrijven. De gemeente Ooststellingwerf is, zoals ook de OWO-partners in 2014 tot de gemeenschappelijke regeling toegetreden. | |
Beleidsvoornemen | Deelname aan de WGR moet leiden tot een kwaliteitsverbetering van de uitvoering. | |
Vermogen x € 1.000 | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 | € 1.245 |
Verband | Gemeenschappelijke Regeling Centrumregling samenwerking sociaal domein Friese gemeenten te Leeuwarden | |
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Alle Friese gemeenten nemen deel in deze GR. Dit betekent naast Ooststellingwerf nog 23 andere gemeenten. Er vindt bestuurlijk overleg plaats tussen gemeenten over (de uitvoer van) deze regeling in het portefeuillehouders overleg. | |
Financieel belang | De centrumgemeente berekent de integrale kosten voor haar dienstverlening door aan gemeenten. De kosten voor de dienstverlening bestaan uit kosten voor instandhouding en kosten voor taakuitvoering. De kosten voor instandhouding worden onder gemeenten verdeeld op basis van inwoneraantal van elke gemeente met peildatum 1 januari van jaar t-1. De kosten voor uitvoering van taken worden verdeeld onder gemeenten op basis van het percentuele aandeel dat een gemeente toekomt in het totaal van aantallen cliënten op basis van de Jeugdwet. De kosten bedragen voor 2016 € 76.250. | |
Belang | De regeling wordt getroffen om de beleidsvoorbereiding ten behoeve van wettelijke taken op het terrein van jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en participatie en de inkoop ten behoeve van wettelijke taken op het terrein van jeugdzorg en maatschappelijke ontwikkeling doelmatig en kwalitatief hoogwaardig te organiseren met de gezamenlijke Friese gemeenten. | |
Beleidsvoornemen | Bovenlokale (specialistische) zorg en ondersteuning leveren voor inwoners van onze gemeente. Door deze regeling wordt:
| |
Vermogen x € 1.000 | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 | - |
Deelnemingen
Verband | Caparis NV te Drachten | |
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Er nemen naast Ooststellingwerf nog zeven gemeenten deel. | |
Financieel belang | Vanuit de NV verwachten we over 2015 een positief bedrijfsresultaat van € 3.088.000. | |
Belang | Het bieden van arbeidsplaatsen in het kader van de sociale werkvoorziening voor inwoners uit onze gemeente. | |
Beleidsvoornemen |
| |
Vermogen x € 1.000 | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 | € 4.327 |
Verband | Omrin: | |
Invloed | Gemeente is vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door wethouder Derks.. | |
Financieel belang | Aandelenkapitaal: | |
Belang | Afvalsturing: Het afval van overheden en bedrijven op een professionele- en milieuhygiënische verantwoorde manier inzamelen, bewerken en verwerken | |
Beleidsvoornemen | ||
Vermogen x € 1.000 | a. Eigen vermogen: | a. Vreemd vermogen |
Resultaat x € 1.000 | a. € -1.760 (2014) | € 1.133 (2014) |
Verband | Enexis (voorheen Essent) te Den Bosch | |
Invloed | Via stemrecht op aandelen. Vertegenwoordiging door burgemeester Oosterman. | |
Financieel belang | Het uitgekeerde dividend over 2013 bedraagt € 27.231. Het geraamde dividend voor 2015 is € 25.000. | |
Belang | Invloed op dienstverlening en tarieven Enexis. Financieel rendement Enexis continueren | |
Beleidsvoornemen | Attero Holding is in 2014 verkocht aan Waterland Private Equity Investments. | |
Vermogen x € 1.000 | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 | € 265.500 (2014) |
Verband | N.V. Bank Nederlandse gemeenten te Den Haag | |
Invloed | Gemeente is vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Vertegenwoordiging door burgemeester Oosterman. | |
Financieel belang | 18.720 aandelen a € 2,50 nominaal. Het dividend over 2013 is € 23.774. Voor 2015 wordt dividend geraamd op € 24.000. | |
Belang | Financiële diensten (o.a. financieel rendement, kredietverlening, betalingsverkeer en advisering). | |
Beleidsvoornemen | ||
Vermogen x € 1.000 | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 | € 126.000 (2014) |
OWO samenwerking
Verband | OWO-samenwerking |
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Gemeente Weststellingwerf en gemeente Opsterland |
Proces | De afgelopen jaren hebben de OWO-gemeenten samengewerkt om hun positie als robuuste, zelfstandige plattelandsgemeenten neer te zetten. De invulling en uitwerking is in augustus 2012 in het “Procesplan strategische samenwerking OWO-gemeenten” door de Raden vastgesteld en in juni 2014 vastgelegd in de OWO – bestuursovereenkomst. De bestuursovereenkomst biedt ook een basis voor toekomstige samenwerkingsvraagstukken. |
Doelstellingen | Doelstellingen OWO-samenwerking:
|
In de praktijk | Het samenvoegen van bedrijfsonderdelen uit het Procesplan is bijna voltooid. Er worden drie OWO-afdelingen elk in een van de gemeenten gebouwd waarin activiteiten ten behoeve van 80.000 inwoners worden samengevoegd. Gerealiseerd zijn inmiddels voor OWO: afdeling Belastingen en Vastgoedinformatie, afdeling Vergunning, Toezicht & Handhaving en delen van de afdeling Bedrijfsvoering (onderdeel PSA en FA+ en I&A). Per 1 januari 2016 volgt onderdeel DIV. De backoffice WIZ wordt naar verwachting in 2016 gerealiseerd. |
Planning | In het voorjaar 2015 is de evaluatie van de OWO samenwerking besproken in de Raad (Rapport van Code Samen). Hieruit is de wens gevolgd om voor elke Raad afzonderlijk een visie op de samenwerking te maken Deze visies vormen de input voor de verkenning van het perspectief voor de toekomst van OWO. De korte termijn aanbevelingen uit het rapport worden in 2015 en verder opgepakt. |